15. hodina - Kruhy a cykly¶
Napíš program, ktorý nakreslí takéto dve kružnice:
Do premenných
x
,y
priraď súradnice bodu, kde sa kružnice dotýkajú (napríklad, v bode[200, 100]
), sú umiestnené vedľa seba a ich polomer je50
.
Uprav predchádzajúci program tak, aby si polomery kružníc priradil do premenných
r1
,r2
. Napríklad, prer1 = 50
,r2 = 25
obrázok vyzerá takto:
Napíš program, ktorý pomocou cyklu a
10
sústredných kružníc nakreslí takýto terč:Najmenšia kružnica má polomer
10
a každá ďalšia má polomer o10
väčší.
Uprav v predchádzajúcom programe niektoré číselné hodnoty tak, aby sa nakreslila gramofónová platňa:
Vráť sa k úlohe s terčom a vymysli kreslenie kruhov tak, aby bol každý z nich vyplnený bielou farbou (t.j. s parametrom
fill='white'
):
Uprav kreslenie terču tak, aby sa striedali čierne a biele oblasti:
V tele cyklu sa kreslia vždy dva kruhy – väčší biely a menší čierny.
Napíš program, ktorý pomocou cyklu nakreslí retiazku z
15
zlatých krúžkov:
Zadefinuj podprogram
minca
. V ňom vygeneruj náhodnú pozíciu a hodnotu mince od1
do5
. Mincu nakresli ako kruh s číslom:Podprogram
minca
zavolaj v cykle desaťkrát.
Uprav svoj program tak, aby sa generovali mince len s hodnotami
1
,2
,5
,10
,20
,50
.Pri generovaní hodnôt mincí použi namiesto
random.randint(1, 5)
zápis:random.choice([1, 2, 5, 10, 20, 50])
nezabudni na hranaté zátvorky
Zápis
random.choice
čítame ako: náhodný výber z vymenovaných hodnôt.
(*)
Zápisrandom.choice
môžeš použiť aj na výber farby. Uprav predchádzajúci program tak, že do premennejfarba
priradíšrandom.choice(['silver', 'gold', 'white'])
a použiješ túto premennú pri kreslení kruhu v parametrifill=farba
.
Vyskúšaj, ako funguje
random.choice
– nechaj vykonať každý z príkazov v cykle niekoľko krát:print(random.choice(['Ahoj', 'Nazdar', 'Servus', 'Čau']))
print(random.choice('PYTHON'))
print(random.choice([1 / 2, 1 / 3, 1 / 4, 1 / 5]))
Napíš program, ktorý zobrazuje správy v tvare:
Dnes je ... deň
Namiesto
...
sa vypíše jedna z možností'pekný'
,'škaredý'
,'upršaný'
,'slnečný'
.